Sportscar Buggy
Van kever naar buggy

 
Buggy project




Hoe kwam het project tot stand.

Ik liep al jaren rond met het idee om zelf een auto te bouwen, maar dacht altijd dat het voor mij niet weggelegd was i.v.m. de kosten die zo'n project met zich mee brengt. Het volgende probleem was de ruimte. Om aan zo'n project te beginnen moet je eigenlijk een ruimte aan huis hebben waar je kunt werken wanneer je tijd en zin hebt. Ik had toen een tuinhuisje van 3 x 2,5 mtr., maar hierin was het onmogelijk om een auto te bouwen. Het grootste probleem was toch wel de financiën. Ik woon vlak aan de maas en was toen in het bezit van een speedboot, (lang voor gespaard) maar deze boot had na de zomer van 2002 geen water meer gezien. Mede doordat mijn vrouw niet zo veel om de watersport gaf dachten we op een gegeven moment "dan verkoop je toch gewoon je boot". Zo gezegt, zo gedaan. De boot op marktplaats geplaatst, en op 20 December 2003 kwam een serieuze koper kijken, en wilde gelijk een proefvaart maken. Op dat moment was het rond het vriespunt, dus echt geen weer om te gaan varen. Toch maar gedaan en verkocht. Tussen kerst en nieuw werd de boot opgehaald en kon ik gaan nadenken wat en waar ik wilde bouwen. Rond pasen 2004 zijn we links en rechts gaan kijken naar een garage en hebben besloten om het tuinhuisje (dat eigenlijk toch al te klein was) te verkopen en op diezelfde plek een houten garage (6 x 3,3 mtr.) te plaatsen. Omdat dan toch alles overhoop gehaald word hebben we ook maar gelijk de hele tuin veranderd en rondom een schutting geplaatst. Toen deze klus eind Juli geklaard was zijn we eerst op vakantie naar Turkije geweest.




Wat ga ik bouwen.

Hiervan uitgerust teruggekomen kon ik eens rustig gaan nadenken wat ik wilde gaan bouwen. Mijn eerste gedachten gingen uit naar een replica van de "Lotus super-seven", maar na een uitstapje naar België (Dax-cars) en naar Lelystad (Westfield) zag ik in dat dit voor mij geen haalbare kaart was. Na verder op het internet gesurft te hebben kwam ik terecht bij de "Buggy". Dit was voor mij misschien wel haalbaar maar wel een gigantische klus om aan te beginnen. Eerst een kever van vóór 1972 op de kop zien te tikken, deze helemaal strippen, het chassis inkorten, alle bruikbare onderdelen schoonmaken, reviseren en van een nieuwe laklaag voorzien. Daarna kan de bouw van de buggy pas echt beginnen. Eerst heb ik een aantal modellen naast elkaar gezet en vergeleken (prijs/kwaliteit), daarna de keuze wil ik offroad of road. Na lang nadenken en de voor en nadelen van offroad en road vergeleken te hebben is de keuze gevallen op de road versie van de "Sportscar Buggy" van Hotrod in Doesburg. Op een zaterdag begin September ben ik naar Doesburg gereden en zag de buggy voor het eerst staan, hij was precies zoals ik mij had voorgesteld. Na de nodige informatie gewonnen te hebben dacht ik op weg naar huis "dit is het, dit ga ik doen".




De geschikte donor.

Niet iedere kever is geschikt om als donor te gebruiken, kies voor een chassis waarvan het (Nederlands) kenteken deel 1 is afgegeven vóór Oktober 1971. Een chassis van ná Oktober 1971 tot 1974 is ook te gebruiken maar heeft een aantal nadelen zoals:

  • Deze valt onder de typegoedkeuring en heeft dus een ombouwverklaring nodig bij de RDW keuring.
  • De tunnel valt na het inkorten van het chassis als vorm niet mooi tegen elkaar.
  • De kwaliteit van het staal is minder en dunner dus ook slechter te lassen.
  • De stoelframe's zijn niet meer te gebruiken.
Alleen de modellen 1200, 1300, 1300S, 1500 en de automaatuitvoering is te gebruiken. Dit model heet "type 1" en is herkenbaar aan de torsievering voor. Dat zelfde weekend nog op het internet gekeken voor een geschikte kever maar dat viel tegen, allemaal gerestaureerd of klaar voor de sloop. Als laatste keek ik op ebay en daar vond ik een kever uit 1968 in goede staat voor een redelijke prijs. Deze kever had maar één jaar stil gestaan en het was ook nog in de buurt (±20 km.) Nu is het wel link om een auto te kopen via ebay (ongezien) maar ik heb toch maar het gevraagde bod uitgebracht. De veiling was op woensdagavond om 23.00 uur afgelopen en ik was om 20.00 uur nog maar de enige bieder, toen bood er iemand € 50.- meer. Ik heb gewacht tot 22.58 uur en een maximaal bod uitgebracht, de andere geintresseerde had geen tijd meer om nog te reageren en ik was eigenaar van een '68 kever. Na een telefoontje met de verkoper heb ik afgesproken dat ik de kever zaterdagmorgen ophaal en laat overschrijven. De staat van de auto viel mij reuze mee en nadat ik hem naar huis had gereden wist ik ook dat de motor en de versnellingsbak goed waren. Thuis aangekomen zei mijn vrouw "waar ga je toch aan beginnen".




Demonteren van de carrosserie.

Als je bij Hotrod een bouwpakket koopt krijg je een duidelijke bouwbeschrijving mee, hierin staat beschreven welke onderdelen je van de carrosserie nog nodig hebt.

  • Onderkant voorstoelen met sledeveer.
  • Accu met montagebeugel, massa en +kabel.
  • Benzinetank, (deze is bij mij nieuw) vier metalen montageklemmen en tankvlotter.
  • Stuurkolom met stuurwiel, bevestigingsbeugel en doorvoerrubber.
  • Alle schakelaars, lichtschakelrelais, claxon, knipperlichtrelais en spanningsregelaar.
  • Rempotje met slangen. (deze zijn bij mij nieuw)
  • Complete ruitenwisser mechanisme.
  • Complete ruitensproeier installatie. (na '71)
  • Kilometerteller en kabel.
  • VW-embleem. (dit heb ik niet gebruikt)

Ik ben begonnen met het losdraaien van de achterwielnaafmoeren (sleutel 36) omdat deze muurvast zitten. (nu kun je de auto nog in de 1e versnelling zetten en de handrem aantrekken) Vervolgens heb ik alle vloeistoffen afgetapt. (transmissieolie, motorolie, benzine en remvloeistof) Daarna heb ik de bumpers, spatborden, motorkap, kofferdeksel, deuren, ruiten, benzinetank en stuurkolom verwijderd. Vervolgens heb ik de motorbeplating, bekleding, stoelen, achterbank, kilometerteller, schakelaars, accu, ruitenwissermechanisme en de bedrading (als je geen nieuwe kabelboom gebruikt) eruit gehaald. Daarna heb ik de bouten waarmee de carrosserie aan het chassis is bevestigd losgedraaid. (deze zitten meestal muurvast) Het is niet erg als ze afbreken want je hebt ze toch niet meer nodig. Vervolgens heb ik de carrosserie van het chassis gescheiden. Wat je niet meer nodig hebt en weg kunt doen zie je op de afbeeldingen hiernaast.







 

Demonteren van het chassis.


Voordat je begint met het demonteren van het chassis kun je het beste eerst zorgen voor een goed werkplaatshandboek van de kever, zodat je kunt bekijken hoe sommige onderdelen in elkaar zitten en ge(de)monteerd moeten worden. Ik heb gekozen voor de "Vraagbaak" Volkswagen 1200-1300 modellen 1973-1975. (het model van 1968 was niet beschikbaar maar veel verschillen zijn er niet) Dit boek is verkrijgbaar bij vrijwel iedere automaterialenzaak. "TIP Bewaar alle onderdelen die je demonteerd en bekijk later wat je niet meer nodig hebt of wat er vernieuwd moet worden".
 Als eerste heb ik alle kabels en leidingen van de motor los gemaakt,  de motor gedemonteerd en aan de kant gezet. Vervolgens het chassis op 4 steunen gezet en de wielen verwijderd. Daarna heb ik alle remleidingen incl. T-stuk en de hoofdremcilinder verwijderd. Vervolgens de vier voorasbouten los gedraaid en de complete vooras verwijderd. (deze bouten zitten meestal goed vastgeroest, neem geen risico en verhit eerst de schroefdraadbus met een brander) Daarna heb ik het toegangsluik achteraan bovenop de tunnel verwijderd. (draai de parker weer terug) Door dit luik kon ik bij de schakelstang koppeling, deze gedemonteerd en hem gelijk weer buiten de wagen in elkaar gezet. (dan weet je straks bij de montage nog hoe het zat) Vervolgens de schakelpook gedemonteerd, let bij het wegnemen van de deksel op de stand van de schakelplaat, deze plaat bepaald het schakelpatroon en moet straks weer in de goede positie gemonteerd worden. Daarna heb ik het voorluikje van de tunnel verwijderd en de schakelstang door dit luikje naar buiten getrokken, dit gaat het gemakkelijkst door het eerste stuk met behulp van een tang door het versnellingspookgat de schakelstang vast te pakken en cm. na cm. te "lepelen". Vervolgens de borgring van de as van de handrem gehaald en het handremmechanisme verwijderd. (zet hem ook gelijk weer buiten de wagen in elkaar) Daarna de handremkabels naar achteren eruit gehaald. Vervolgens de verwarmingshevels verwijderd en de kabels er naar voren uitgehaald. Draai nu de twee bouten van de pedalenset los en haak de koppelingskabel en de gaskabel uit de vorken, nu kun je de complete pedalenset verwijderen. Trek nu de koppelingskabel en de gaskabel naar voren eruit. Demonteer nu de schokbrekers achter en draai de versnellingbak compleet met aandrijfassen los van de tunnel en de veerplaten en verwijder deze. Verwijder de bouten van het lagerdeksel van de veerplaat en verwijder het deksel samen met het buitenste rubber, licht de veerplaat van de aanslag en schuif deze van de torsiestaaf, (LET OP !!! de veerplaat staat onder spanning) verwijder het binnenste rubber en trek de torsiestaaf uit de chassiskoker. (De beschermende laklaag op de torsiestaaf niet beschadigen) Na het verwijderen van wat kleine onderdelen is het chassis nu kaal.




Demonteren van de vooras.

Als je er voor kiest om de vooras verstelbaar te maken om de buggy te verlagen moet je deze compleet demonteren. Maak dan niet dezelfde fout als ik heb gemaakt. Ik had de vooras compleet gedemonteerd incl. de naaldlagers en kunststof bussen, twee voorasverstellers gekocht om in het midden van de as te lassen, dit was geen probleem maar de onderkanten van de as waren doorgeroest. Ik heb de slechte stukken eruit geslepen, van 2mm. plaat nieuwe gemaakt en deze er ingelast en afgewerkt. Vervolgens de as laten stralen en primeren en deze zwart gespoten. Nadat ik de naaldlagers, kunststof bussen en torsiestaven weer gemonteerd had wilde ik de draagarmen in de onderste buis monteren maar kreeg deze er met geen mogelijkheid meer in, de naaldlagers en kunststof bussen zaten (doordat ik aan de onderkant gelast had) niet meer in een lijn. Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe verstelbare vooras gekocht, jammer van de voorasverstellers en de uren die ik erin gestopt heb. Maargoed, het demonteren van de vooras gaat alsvolgt. Verwijder de stuurdemper, stuurstangen en het stuurhuis. Hierna demonteer je de schokbrekers. Verwijder achtereenvolgens de kilometertellerkabel, remtrommels, remschoenen, remcilinders, remankerplaten en de fusee's. Verwijder nu de stabilisatorstang, draai de borgmoeren en stelbouten van de draagarmen los en trek deze uit de vooras. Draai nu de borgmoeren en stelbouten midden op de as los en trek de pakketten torsiestaven er aan een kant half uit, bind nu enkele ty-raps om de staven zodat ze als pakket bij elkaar blijven zitten en trek ze er vervolgens helemaal uit. Verwijder nu de vetkeerringen en eventueel de naaldlagers en kunststof bussen en ook de vooras is kaal.


Demonteren versnellingsbak.

Als laatste is de versnellingsbak met aandrijfassen aan de beurt. Verwijder eerst de startmotor
Zorg dat de transmissieolie afgetapt is en verwijder de rubber hoezen door deze middendoor te snijden. (deze moet je altijd vervangen door deelbare) Draai vervolgens de zeskantmoer (sleutel 36) los en trek de remtrommel van de spline. Verwijder nu de remschoenen, remcilinder, lagerdeksel en remankerplaat. Draai vervolgens de zes moeren van de opsluitplaat los en trek deze compleet met de pendelaskoker los van het differentieelzijdeksel.

Je hebt nu het complete chassis gedemonteerd en kunt nu gaan beginnen aan het inkorten van het chassis.

sjfjfjjffjfjfjjfjfjjfjjfjffjfj